Wanneer bij ons een schademelding binnenkomt gaan wij er altijd vanuit dat deze klopt en dat de opgegeven schade het gevolg is van de omschreven gebeurtenis. Verzekeren heeft dan ook voor een groot deel te maken met vertrouwen. Helaas komt verzekeringsfraude ook voor. Er wordt een valse schade geclaimd of de waarheid wordt net even verdraaid zodat er toch een schadebedrag wordt betaald. Komt dit aan het licht, dan heeft dat grote gevolgen.
Fraudeurs worden geregistreerd
Het lijkt zo makkelijk (en misschien zelfs onschuldig). Een kapotte iPad of tablet opgeven als gestolen tijdens uw vakantie. Of de waarheid zodanig verdraaien dat de schade gedekt is. Als de waarheid boven tafel komt, wordt een verzekerde via een vermelding van verzekeringsfraude opgenomen in een nationale database, waar alle verzekeraars in kunnen kijken. Daarnaast wordt de schade niet uitgekeerd en de verzekering beëindigd. Als er al een uitkering heeft plaatsgevonden, moet het uitgekeerde bedrag worden terugbetaald. Op naar de volgende verzekeraar? Dat is na een vermelding in de database erg lastig tot bijna onmogelijk. Elke volgende verzekeraar zal namelijk willen weten waarom er een melding in de database staat.
Aangifte bij de politie
Op de reisverzekering een spiegelreflexcamera van 4 maanden oud claimen terwijl hij al 3 jaar oud is, is fout. Als de leugen uitkomt, zal registratie vaak het gevolg zijn. Wie bewust en aan de lopende band voor grote bedragen (laten we zeggen op een professionele manier) fraudeert, kan aangifte van verzekeringsfraude bij de politie door de verzekeraar verwachten. De politie zal het onderzoek dan overnemen. De fraudeur heeft geen verzekering en krijgt ook nog eens een strafblad.
Gevolgen voor u
Helaas zijn de eerlijke mensen de dupe van de fraudeurs. Niet alle fraudegevallen komen aan het licht en worden gewoon uitgekeerd. Dit lijkt onschuldig. Er wordt toch elke maand genoeg geld geïnd door verzekeringsmaatschappijen? Niets is minder waar. Om de hoge schadelast te kunnen dragen zullen verzekeraars hun premie verhogen om zo genoeg reserves te hebben om schades uit te keren. Verzekeringsfraude is dus niet een probleem van de verzekeraars, maar een probleem voor ons allemaal.
Wat doen wij tegen verzekeringsfraude?
Hoe beter ons fraudebeleid hoe kleiner de gevolgen voor u. Ons personeel is getraind om verdachte schades/claims en aanvragen van verzekeringen te herkennen. Ook hebben zij toegang tot verschillende systemen die speciaal zijn ontwikkeld om fraude te herkennen.
Dit is wat wij doen als er sprake is van fraude:
- Als er onterecht een schade is vergoed, zorgen wij ervoor dat het schadebedrag wordt teruggevorderd.
- De verzekering waarmee de fraude is gepleegd wordt opgezegd en wij zullen beoordelen of andere verzekeringen ook worden opgezegd.
- We registreren elk geval van fraude in een nationale database en in ons eigen interne database
- In sommige gevallen doen wij aangifte bij de politie.
Via ons fraudebeleid proberen wij u zo goed mogelijk te beschermen. Op deze manier wordt uw premie niet gebruikt om frauduleuze schades te betalen.
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!
Leen Roos
U kunt bij mij terecht voor risicobeheer en advies over uw verzekeringen, zowel zakelijk als particulier.