Waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Ziekte of invaliditeit bij uw werknemers kan natuurlijk gebeuren, maar kost u als werkgever veel geld. Wat kunt u doen om het bedrijfsrisico door ziekteverzuim te beperken? Het antwoord ligt in 3 pijlers: allereerst preventiemaatregelen die het ziekteverzuim terugbrengen. Voorkomen is beter dan genezen. Wordt uw werknemer toch (langdurig) ziek? Grijp dan snel in, blijf communiceren met uw werknemer en volg de regels zoals gesteld in de Wet Verbetering Poortwachter. Tot slot is het belangrijk een goede ziekteverzuimverzekering af te sluiten, die past bij uw organisatie en het bedrijfsrisico.
Pijler 1: Voorkom ziekteverzuim
Het liefst voorkomt u als werkgever natuurlijk dat uw werknemers zich ziekmelden. U heeft normaliter geen invloed of een medewerker ziek wordt of niet. Toch komt de ene werknemer met koorts en knallende hoofdpijn onder de paracetamol gewoon naar zijn werk, en blijft de andere werknemer met dezelfde klachten een week thuis. Het beïnvloedbare punt van ziekmelden is dus het werknemersgedrag. En op dat vlak zijn wel degelijk maatregelen te nemen om ziekteverzuim te verlagen.
Uit onderzoek blijkt dat de directe leidinggevende veel invloed heeft op het ziekteverzuim van de werknemers. Dit kan hij/zij doen om ziekteverzuim te voorkomen:
Preventietips:
- Wees proactief over ziekteverzuim.
Laat zien dat u de gezondheid van uw medewerkers voorop stelt en neem maatregelen voor een optimale werksituatie. Betrek uw medewerkers in het opstellen van uw verzuimbeleid. Zorg voor een veilige werkplek. Kijk ook naar de motivatie van uw werknemers. Bij tweederde van de ziekmeldingen spelen psychische factoren namelijk een rol. - Probeer zoveel mogelijk ‘ziekmakende’ factoren weg te nemen.
Zorg voor een functie-inhoud met voldoende variatie, inspraak en verantwoordelijkheid. Zorg voor een veilige werkplek met gezonde werkdruk, -sfeer en onderlinge arbeidsverhoudingen. Toets dit regelmatig door het voeren van werkoverleggen en functioneringsgesprekken. - Stel doelen om verzuim tegen te gaan.
In organisaties waar de directie duidelijke doelen stelt, blijkt dat het ziekteverzuim werkelijk lager is dan bij organisaties die dit niet doen. Denk bijvoorbeeld aan het verdienen van extra vrije dagen voor het volgende kalenderjaar, als het verzuim onder de ‘x’ dagen blijft. - Telefonisch ziekmelden bij directe leidinggevende.
Zorg ervoor dat uw zieke werknemer zichzelf telefonisch bij zijn leidinggevende moet ziekmelden. En als die niet bereikbaar is, laat de leidinggevende dan terugbellen. Een ‘anonieme’ ziekmelding via een P&O afdeling verlaagt de drempel tot ziekmelden. - Houd contact met uw zieke werknemer.
Bekijk samen met uw werknemer welke taken hij nog wel kan uitvoeren, en motiveer uw werknemer aan het werk te blijven, desnoods voor een paar uur per dag. Gaat dit niet? Houd uw werknemer dan wel regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen binnen uw organisatie en toon interesse in hem. Hoe de eerste 6 weken van ziekte verlopen zijn heel belangrijk voor de terugkeer van uw werknemer. Zonder contact, aandacht en informatie ontstaat er een drempel voor uw werknemer om terug aan het werk te gaan. Neem initiatief. - Meldt uw werknemer zich weer beter?
Laat dan zien dat u de situatie serieus neemt en neem de tijd voor een terugkeergesprek. Ook bij kortdurende ziekte. Doet u dit niet, dan zet u de deur open voor meer verzuim; “Ze hebben me toch niet gemist.” Bespreek de overgedragen werkzaamheden en stel uw werknemer op de hoogte van lopende projecten, zodat uw werknemer zonder problemen zijn werk weer kan oppakken. Ook krijgt u een beter inzicht hoe uw werknemer er voor staat. Is hij wel écht beter en kan hij de werkzaamheden weer aan, of spelen er andere factoren mee in zijn afwezigheid? Stel hem gerust dat hij op je kan terugvallen. Als uw medewerker voor langere tijd afwezig is geweest, is dit gesprek uitgebreider. Bespreek dan ook de punten uit het plan van aanpak en over de re-integratie. - Heeft u een werknemer die zich regelmatig kortdurend ziek meldt?
Dan kan er meer aan de hand zijn. Belangrijk om hier op tijd in te springen, voordat het kortdurende verzuim omslaat naar langdurig verzuim. Ga in gesprek met uw medewerker, vertel hem dat zijn verzuim afwijkend is, en wat de gevolgen zijn voor de afdeling. Wees open en begripvol naar elkaar, bespreek knelpunten op het werk en werk samen aan een oplossing. Leg afspraken goed vast en evalueer regelmatig.
Pijler 2: Volg de regels – Wet Verbetering Poortwachter
Wordt uw werknemer toch langdurig ziek? Dan is er een aantal regels waar u als werkgever aan moet voldoen. De Wet Verbetering Poortwachter is in het leven geroepen om het aantal langdurig zieke werknemers terug te dringen, en de werkgever te helpen met een duidelijke richtlijn om werknemers weer aan het werk te helpen. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn dat er een gezamenlijke inspanning wordt geleverd om weer aan het werk te gaan, en dat sneller en effectiever wordt ingegrepen bij ziekte om de duur van het verzuim te verkorten. Al in de eerste week van ziekmelding beginnen de verplichtingen, dus zorg dat u goed op de hoogte bent.
Lees hier meer over de Wet Verbetering Poortwachter
Pijler 3: Verzeker het bedrijfsrisico Ziekteverzuim
Een zieke werknemer kan het bedrijf veel geld kosten. 80% van zieke medewerkers meldt zich binnen 2 weken weer beter, dus die kosten vallen mee. Het zijn juist de situaties van langdurig ziekte die (vooral kleinere) bedrijven de kop kan kosten. Een werkgever moet immers wel het loon doorbetalen van de zieke werknemer, maar heeft vaak geen budget meer over om vervanging te regelen.
Preventie is dus belangrijk, maar het afdekken van risico is dat ook. Veel kleinere bedrijven blijken geen ziekteverzuimverzekering te hebben. Soms vanwege de kosten, of omdat binnen hun bedrijf ‘nooit iemand ziek is’. Weinig kortdurend verzuim binnen uw bedrijf betekent niet dat uw medewerker niet langdurig ziek of invalide kan worden! Een goede ziekteverzuimverzekering biedt uitkomst. De kosten voor de zieke werknemer worden uit handen genomen, waardoor u vervanging kunt zoeken en uw bedrijf de werkzaamheden van de zieke werknemer kan opvangen.
Tips voor het afsluiten van een verzuimverzekering
De kosten van een verzuimverzekering hangen deels af van het gemiddelde verzuim binnen uw organisatie. Het loont dus om goede preventiemaatregelen te nemen en uw verzuimpercentage omlaag te brengen.
Let op de wachttijd van de verzuimverzekering. Soms begint de dekking pas na een jaar, en dat kan voor sommige bedrijven te laat zijn. Informeer goed naar de voorwaarden.
Tips voor als u al verzekeringen heeft
Heeft uw bedrijf een ziekteverzuimverzekering voor de periode van ‘loondoorbetalingsverplichting’ (eerste 2 jaren) gesloten? Meld uw medewerker dan direct (digitaal) ziek via internetportaal van uw arbodienst of verzekeraar.
Lopen er (pensioen)verzekeringen die dekking bieden na 2 jaar arbeidsongeschiktheid? Dan is het belangrijk dat u de ziekte na 42 weken meldt bij de verzekeraar. De verplichte ziekmelding aan het UWV na 42 weken wordt meestal door uw arbodienst verzorgd. De melding aan de verzekeraar niet, dat moet u zelf (laten) doen. Wij kunnen u natuurlijk ook helpen met de melding aan de verzekeraar.
Een goede ziekteverzuimverzekering is maatwerk. Afhankelijk van uw budget, wensen en bedrijfsrisico adviseren wij u graag welke verzuimverzekering het best bij uw bedrijf past.
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!
Ingmar Huegen
U kunt bij mij terecht voor risicobeheer en advies over uw verzekeringen, zowel zakelijk als particulier.