Hoe werkt schadebehandeling?

Wij hopen natuurlijk dat u niet in een situatie komt waarbij u onze hulp nodig heeft. Wanneer dat wel het geval is, staan wij voor u klaar! Op deze pagina leest u hoe de afhandeling van een schade werkt, wat wij voor u doen en wat u zelf kunt doen en wat wij van u verwachten.

Goed om te weten: Schade wordt behandeld door Het Nederlands Volmachtbedrijf
Schadebehandeling van verzekeringen die u via Lancyr heeft gesloten (Lancyr huismerk én andere verzekeringen) verloopt via onze partner Het Nederlands Volmachtbedrijf. HNVB beschikt over een professionele schadeafdeling en beheert het Lancyr Schadeherstelnetwerk. Het Nederlands Volmachtbedrijf handelt bij schade uit naam van Lancyr, daarom spreken we hieronder over ‘wij’ als het om uw schadebehandeling gaat.

U heeft schade wat nu?

U kunt een schade telefonisch, per e-mail of direct online melden . Voor een goede afwikkeling is een volledig ingevuld schadeformulier en bewijsstukken van de schade nodig. De online formulieren zorgen ervoor dat wij al deze informatie verzamelen. Ook kunnen wij een onderzoeker of een schade-expert inschakelen.

De voordelen van online schade melden:

  • uw informatie is gelijk compleet, zodat we sneller kunnen behandelen
  • kleinere schades kunnen automatisch beoordeeld worden: u krijgt sneller duidelijkheid en/of uw uitkering
  • NIEUW: volledige online afhandeling via het Lancyr herstelnetwerk voor de Lancyr autoverzekering.
    • upload uw schadefoto’s
    • omschrijf uw schade
    • het slimme systeem kiest de beste schadehersteller voor u
    • plan direct online uw reparatie in
    • wordt via de web-app op de hoogte gehouden van uw schadeherstel

Zijn er vragen of onduidelijkheden? Dan krijgt u natuurlijk nog altijd een van onze schade-experts te spreken, die u zo goed mogelijk helpen uw schade op te lossen.

Wat doen wij?

– Wij regelen de schade snel en deskundig;

– Als de schade hersteld kan worden, schakelen we voor u een herstelbedrijf in;

– We houden ons aan de polisvoorwaarden;

– We houden ons aan de Gedragscode Verzekeraars. U kunt de gedragscode nalezen op www.verzekeraars.nl.

Wat moet u doen?

– Zorg ervoor dat de schade niet groter wordt;

– Zorg ervoor dat het herstelbedrijf, de onderzoekers of experts hun werk kunnen doen;

– Geef alle informatie aan de expert die nodig is om de schade te kunnen vaststellen;

– Verleen ons alle medewerking en geef ons alle informatie over de schade, zodat wij deze goed kunnen afhandelen;

– Pleeg geen fraude, door informatie achter te houden over de oorzaak of oneerlijk te zijn over de hoogte van het schade- of aankoopbedrag.

Ga voor meer info naar www.nedvol.nl/contact/fraudebeleid/.

Wat doet een onderzoeker?

Om te beoordelen hoe uw schade is ontstaan, kunnen wij een onderzoeksbureau inschakelen. De onderzoeker stelt vragen over de schade. De onderzoekskosten betalen wij. Wanneer u zelf een onderzoeksbureau inschakelt moet u de onderzoekskosten zelf betalen. Voor meer informatie hierover kunt u contact met ons opnemen. De gedragsregels en protocollen van onderzoekers kunt u nalezen op www.verzekeraars.nl.

Wat doet een schade-expert?

Een schade-expert stelt de hoogte van de schade vast. Daarnaast schakelt de expert eventueel herstelbedrijven voor u in en informeert u over mogelijkheden voor tijdelijke huisvesting (bijvoorbeeld als uw woning onbewoonbaar is door brand of waterschade. Schade-experts staan ingeschreven bij de Stichting Nederlands Instituut Van Register Experts (NIVRE) en houden zich aan de Gedragscode expertise-organisaties. Meer info vindt u op www.verzekeraars.nl en op www.nivre.nl

Zelf een schade-expert kiezen?

Wilt u zelf een schade-expert inschakelen, dan is dat mogelijk. Die persoon heet een contra-expert. De contra-expert en onze expert benoemen vooraf samen een derde schade-expert. Deze derde schade-expert stelt het schadebedrag vast, als uw en onze schade-expert het niet eens worden over de hoogte ervan. Als de contra-expert kosten maakt voor belangenbehartiging, betalen wij die kosten niet, behalve als wij dat wettelijk verplicht zijn. Voor vergoeding van de kosten van een contra-expert verwijzen wij u naar de polisvoorwaarden.

U blijft de opdrachtgever

Onze schade-expert regelt eventueel een herstelbedrijf voor u, maar u blijft de opdrachtgever. Dat betekent dat u het opdrachtformulier moet ondertekenen. Als er een eigen risico of BTW verrekening geldt, dan krijgt u daarvan de nota. Het herstelbedrijf kan u vragen een akte van cessie te ondertekenen. Hiermee geeft u ons toestemming de herstelkosten direct aan het herstelbedrijf te betalen.

Persoonsgegevens

Elke schademelding noteren wij in onze systemen en leggen wij vast bij Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem). Hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens leest u op  www.nedvol.nl/privacy.

Wilt u precies weten waarvoor u verzekerd bent?

Kijk dan in de polisvoorwaarden van uw verzekering.

Heeft u een klacht?

Ga naar deze pagina om te zien wat u kunt doen als u een klacht heeft.

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder!

Leen Roos

Leen Roos

070 390 7235

U kunt bij mij terecht voor risicobeheer en advies over uw verzekeringen, zowel zakelijk als particulier.

Maak een (bel) afspraak

Stuur ons een e-mail

Telefonisch contact

U kunt ons bereiken op nummer 070 - 390 72 35.